вівторок, 3 листопада 2015 р.

Засідання ,,круглого столу”:,,Соціальна справедливість у сучасному демократичному суспільстві.”



Хід засідання

1.Вступне слово учителя
    Людина—найдосконаліше Боже творіння. Вона живе у світі і пов’язана з усім, що є та відбувається навколо неї. І хоч сьогодні людина  увійшла в нову епоху буття, та незмінною залишилася людська сутність, основними чеснотами якої є любов та життя за принципами християнської моралі. Науково-технічний прогрес викликав зміни соціального характеру, які породили практичний егоїзм людини-споживача, котра втішається матеріальним комфортом і мало дбає про духовність.
     Єгипетські піраміди простояли віки. Простоять і ще кілька тисячоліть, а нам, на жаль, доля відводить набагато менше, але за цей час ми повинні встигнути багато.
      Перед нами книга нашого земляка О.А.Захаренка ,,Слово до нащадків.” Сам він був людиною романтичною і водночас практичною, цілеспрямованою. У своїй книзі він звертається до учителів, до ваших батьків, до всіх, кому не байдужа доля підростаючого покоління, а ви, діти, можете знайти багато цікавого і повчального у розділі ,,Роздуми про життя”, адже найбільше бажання цієї людини, щоб ви росли мислячими, працьовитими, вдячними, закоханими у свій край, чутливими до добра і краси.
     Тема, яку  сьогодні винесли на обговорення, надзвичайно важлива. На попередніх заняттях ми говорили про загальнолюдські цінності. Автор цієї книги  визначав їх десять. Звичайно,   їх набагато більше, але у час, коли життя людини знецінюється, стає неважливим, ми не повинні залишатися байдужими, а підтримувати всі добрі починання, все хороше, що є в людях. Пригадайте про які загальнолюдські цінності ми вели мову.  Назвіть їх. (Учні по черзі називають).
Психолог.
       Однією із загальнолюдських цінностей ви назвали добро. Мабуть, всім відомий лозунг: ,,Поспішайте робити добро людям. Не запізніться.” Як ви гадаєте, можливо, ці слова застаріли. Чи варто робити добро людині, яка тебе ошукала, зробила старцем з простягнутою рукою: ,,Подайте.” Може, варто думати лише про себе, своїх рідних, про їх матеріальне й духовне збагачення.

Учні виступають на захист добра.
Робиш добро—не  кайся, робиш зло—зла  сподівайся.
Як ти до людей, так і люди до тебе.
Хто робить погане, того страх жене, а біда зустрічає.
Психолог
Що таке вибір між добром і злом?  Чому   кожна людина змушена завжди робити такий вибір у своєму житті?  
Яке ми знаємо золоте правило моралі? (Стався до людей так, як хочеш, щоб вони ставилися до тебе.)
Найстрашніше для людини—перетворитися в сплячого з розплющеними очима: дивитися і не бачити, бачити й не думати про те, що побачиш, добро і зло сприймати байдуже; проходити спокійно повз зло і неправду.
 Учитель     
Що таке соціальна справедливість? В чому її суть, від чого вона залежить, у чому ми рівні, хоча й різні, чого вимагає від нас різноманітність життя в громадянському суспільстві? На ці питання ми з вами шукатимемо відповідь. А зараз подивіться уважно на ілюстрацію. Чиє це зображення?
 —Це  Феміда—богиня права, справедливості й законного порядку у давніх греків.
—Як зображували давні греки богиню права і закону?
—Вона зображувалася з мечем у одній руці і терезами в другій, а також з пов’язкою на очах (символ безсторонності).
—Якими були уявлення греків про закон і справедливість?
—А що ж означає поняття справедливість ? 
Поняття справедливість відоме людям  дуже давно. ,,Справедливість  розуміють як правильне, неупереджене ставлення до чогось або до когось, або ж як людські відносини, дії, вчинки, які відповідають морально-етичним і правовим нормам,”—таке визначення дає тлумачний словник української мови.
 —А як би ви зобразили  сучасну богиню Феміди, яка втілювала б ваші теперішні уявлення про справедливість у громадянському суспільстві ?          
—Чого більше в сучасному світі—справедливості чи несправедливості?



Учні  наводять приклади справедливості і несправедливості. Відстоюють думку , що несправедливості більше.

Соціолог школи
     Ви наводили приклади соціальної несправедливості, те, що видно й неозброєним оком: грабіжники розтягують національне майно України, занепадають підприємства, крадіїв нерідко захищають закони, які вони самі ж створюють, одні перебиваються від зарплати до зарплати, якщо мають роботу, а інші скуповують землі за безцінь, будують дачі, купляють документи про освіту. Ця несправедливість втручається  і в ваше життя. Ви бачите її, але нічого вдіяти не можете. У таких умовах важко не втратити надію на краще.  Та прийде час,  цей фурункул ,,несправедливості” на тілі  суспільства прорве, і воно видужає. Фурункулові треба дозріти, бо давити його або передчасно оперувати—небезпечно.  Але не може так бути вічно... Зміняться люди, житимуть по справедливості, не стане багатих, бідних. І це зроблять ерудовані, грамотні люди—ви , майбутні президенти, прем’єри, керівники, які сягнуть своїх власних вершин у нововведеннях, зроблять все можливе, аби і вони, і весь народ жили багато, щасливо і у злагоді у справедливому суспільстві.

Учитель історії
У чому ж суть цінності, яка називається соціальна справедливість? Давайте пригадаємо уроки історії. Протягом усього періоду існування людського суспільства проблемою був справедливий розподіл матеріальних благ (їжі, житла, землі).Людство вигадало два основних способи такого розподілу. Які це способи? Який із них справедливий? Які підходи сьогодні застосовують розвинені держави?
Відповіді учнів
-          Блага розподіляються між людьми або порівну, або відповідно до їхніх заслуг.
-          Справедливим вважається такий розподіл благ, який відповідає заздалегідь обумовленим правилам.
-          Сьогодні розвинені держави застосовують обидва підходи :
-          однакова для всіх безоплатна освіта, користування підручниками і т. д. Заробітна плата розподіляється між громадянами відповідно до заслуг кожного.
    Учні з допомогою вчителя приходять до висновку, що суть цінності, яка називається ,,соціальна справедливість,”—у рівності перед законом усіх громадян України, у забезпеченні державою прав і свобод усіх членів демократичного громадянського суспільства, взаємній повазі громадян до прав одне одного, дотриманні у взаєминах людей моральних та правових норм. 
    Виникає дискусія. Більшість дітей відстоює думку, що закон один для всіх, але не всі його дотримуються, не говорячи вже про взаємоповагу до прав одне до одного.
        
Учитель
      Кожна людина має власні здібності й нахили, свою віру та духовні цінності, посідає певне місце в суспільстві, краще або гірше працює, набуває—завдяки  природним здібностям або власному вибору—тих чи тих рис, що відрізняють її від інших людей. Отже, кожна людина є унікальною і неповторною. Тому ми всі рівні, але—різні . Суспільству притаманна соціальна різноманітність. Чи можна вважати когось поганою людиною, з огляду тільки на те, що він чи вона думають або діють не так, як ми.
   Усі ми різні, проте жодна людина не є людиною більше чи менше, ніж будь-хто інший. Усі ми рівні й однаково можемо користуватися своїми правами людини. Саме цю рівність усіх прав людини ,,без якої б то не було відмінності” проголошує Загальна декларація прав людини.
             
 Психолог
Проводить дослідження ( всі учні під її керівництвом виконують однакові дії, проте результат різний).
-          Чи однакових результатів ви досягли?
-          Чи можете ви сказати, що хтось виконав роботу неправильно?
-          Чи можете ви сказати, що всі, хто виконав роботу не так, як ви, є гіршими за вас?
-          Чи буває так, що ми оцінюємо людину тільки з огляду на те, чи робить вона щось так само, як ми?.
-          Яким би було життя, якби ми всі бачили світ однаковим? 
Пропонує дітям ситуації із шкільного життя. Учні роблять свій вибір і пояснюють його.

Учитель
     У сучасному демократичному суспільстві всі люди є рівними в правах. Саме це є основою розуміння справедливості.
      Ми живемо в краю добрих людей. Не біда, що хтось з кимсь посварився. Забудеться, загоїться. Кане в прірву історії і нинішнє складне життя, нинішні негаразди. Настане час, коли особистість знайде в суспільстві своє місце, забудуться болі, перестануть нити рани, в країні буде міцний демократичний порядок, соціальна справедливість буде основою життя.

Немає коментарів:

Дописати коментар